Asertivitatea: fii corect cu tine si cu ceilalti

24 martie 2014 HPDI

Autor – Radu Vlase images

A fi asertiv inseamna a fi direct, in legatura cu ceea ce vrei, simti sau crezi, intr-un mod respectuos,  prin care sa nu ataci persoana cu care vorbesti. Este o aptitudine de comunicare cu ajutorul careia poti evita conflictele si poti imbunatati relatiile cu oamenii din jurul tau.

Cand vrem sa ne sustinem punctul de vedere, devenim adesea agitati si impulsivi. Este normal. Este lucrul in care noi credem si in care investim multe emotii.

Pe de alta parte, daca suntem agresivi in exprimare, cei din jurul nostru  vor adopta o atitudine defensiva si, cel mai probabil, vor fi reticenti  in a-si impartasi ideile.

Intre asertivitate si agresivitate exista o linie fina care poate fi incalcata usor, chiar fara sa iti dai seama. Pentru a fi asertiv trebuie sa tii cont de parerile celorlati atunci cand te exprimi si sa ii faci sa se simta in siguranta atunci cand comunica cu tine.

Vestea cea mai buna este ca asertivitatea se poate imbunatati si ca nu este greu deloc sa pastrezi o astfel de atitudine fata de colegii tai. Iata cateva moduri prin care iti poti creste nivelul de asertivitate.

1. Invata sa spui NU.

Cateodata este mai bine sa spui NU decat sa iti iei o responsabilitate pe care sa nu o poti duce. Spune „nu”  cu incredere si explica de ce ai luat decizia asta.

2. Gandeste inainte sa vorbesti.

Agresivitatea este o reactie normala atunci cand vrei sa iti impui punctul de vedere sau atunci cand esti atacat. Totusi, este mai bine sa inveti sa controlezi acest impuls care poate aduce repercursiuni neplacute in mediul de lucru. Cel mai bine este sa iti iei un moment in care sa incerci sa te calmezi, atunci cand iti „fierbe sangele”. Apoi incearca sa spui ce ai de spus pe un tot cat mai calm.

A invata sa fii asertiv este un proces de durata, succesul lui datorandu-se in mare parte practicii constante. Exerseaza calmul in astfel de situatii si, cu timpul, o sa iti fie mai usor sa iti controlezi emotiile.

3. Ai grija cu limbajul non-verbal.

Cea mai mare parte a emotiilor se transmite prin limbajul non-verbal. Ai grija sa nu arunci cu mainile prin sala de sedinte atunci cand explici ceva. Reactiile involuntare, precum rotitul ochilor atunci cand argumentele pe care le aduc colegii tai ti se par irelevante, trebuie si ele stapanite.

4. Asuma-ti responsabilitatea

Vrei ca ceva sa se intample? Este timpul sa actionezi. Pune piciorul in prag si da startul. In aceste situatii trebuie sa fii credibil. De aceea este bine sa vii cu exemple de succes si statistici care sa iti sustina afirmatiile. Arata incredere si determinare si explica-ti foarte bine punctul de vedere.

5. Exerseaza

Cu cat vei exersa mai mult, cu atat iti va fi mai usor sa fii asertiv. Foloseste-te de situatiile care se creeaza in jurul tau. Feedback-ul este un instrument pe care il folosim pentru a le spune oamenilor ce nu ne place la munca lor. Probabil este prima sansa de a-ti exersa asertivitatea. Gandeste-te din timp la ce ai vrea sa zici si fa-o intr-un mod cat mai politicos dar care sa transmita mesajul de nemultumire.

Oamenii asertivi au increderea de sine crescuta si sunt capabili sa isi sustina opinia in orice situatie, fara a-i jigni pe ceilalti si fara sa isi incalce principiile. Cu siguranta mai sunt si alte modalitati prin care iti poti imbunatati asertivitatea. Ghidul nostru este menit sa te ajute sa incepi.

fii-curios-cu-un-clickcomunicare-asertiva

 

 


Comentarii

Recomandari

Traininguri & Team building-uri: