Creativitate la comanda

08 iunie 2015 HPDI

think-business-creative“Ideile bune vin rar şi în condiţii speciale.” Cam acesta este clişeul acceptat de către cei mai mulţi dintre noi. Este binecunoscut faptul că atunci când avem nevoie să fim inspiraţi, ideile se încăpăţânează să rămână ascunse. Cu toate acestea, se tot vorbeşte despre oameni creativi care reuşesc cumva să aibă idei sclipitoare atunci când situaţia o cere. Care este secretul?
Unii spun că aceşti oameni sunt creativi, adică au o abilitate cu care puţini se nasc. Alţii cred că este vorba despre oameni care au văzut multe la viaţa lor şi se inspiră din toată această experienţă de viaţă. În alte cazuri, inspiraţia divină este arătată cu degetul…

Vestea bună este că fiecare dintre noi se poate folosi de această abilitate, în foarte multe cazuri. În realitate, creativitatea implică anumite condiţii care pot fi îndeplinite cu uşurinţă.

Mediul. Nu degeaba se spune că cele mai bune idei vin la băutură şi în momentele de solitudine. Acestea sunt ocaziile în care oamenii lasă deoparte propriile bariere precum teama de a fi judecaţi, gândul că soluţiile lor nu vor fi apreciate, posibilitatea redusă ca o idee năstruşnică să fie pusă în practică.
Tocmai de aceea , atunci când ne dorim creativitate şi inovaţie la locul de muncă, prima condiţie care trebuie îndeplinită este realizarea unui mediu plăcut şi prietenos. În astfel de situaţii oamenii tind să se relaxeze , să lase temerile şi să se bucure de experienţă.
Cerinţele. Atunci când îi ceri unui om soluţia potrivită, creierul său se va bloca pe această cerinţă. Drept urmare, va elimina singur foarte multe idei de teamă că acestea nu vor corespunde cu solicitarea care i-a fost adresată. Soluţia este curajul. Curajul de a căuta idei cât mai nebuneşti, cât mai ciudate, cât mai inovative. Totul, fără ca acel om să se gândească la reacţiile celorlalţi. Ideile revoluţionare le vor părea întotdeauna ciudate celorlalţi. Dar tocmai acestea sunt cele care asigură succesul. Iar pentru implementarea lor este vorba doar de soluţii tehnologice care trebuie găsite.
Reacţiile celorlalţi au „darul” de a încuraja gândirea creativă sau de a o diminua până în punctul în care o persoană hotărăşte că nu are niciun sens să mai vină cu o idee. Tocmai de aceea este bine să judecăm pozitiv. Cum? Pentru fiecare idee se pot stabili criterii de evaluare precum: originalitate, noutate, inovaţie, resurse, timp etc. Odată stabilite aceste lucruri, fiecare idee poate fi punctată pentru fiecare dintre ele. În acest fel, eliminăm posibilitatea de a trata gândurile creative cu “nu”-uri.
Recunoaşterea meritelor este extrem de importantă. Este ca atunci când discutăm despre drepturile de autor pentru un artist. În primul rând, orice om are nevoie ca ideile sale să fie remarcate şi lăudate. Asta îi dă curaj să vină cu alte şi alte gânduri sau soluţii la problemele existente. În al doilea rând, recompensarea funcţionează extrem de bine şi îl va motiva nu doar pe acel om ci şi pe cei din jurul său care vor înţelege că ideile bune sunt apreciate la propriu.
Deschiderea managerilor. Să nu uităm că, atunci când a afirmat că pământul se învârte în jurul soarelui, Galileo Galilei era cât pe ce să fie ars pe rug. Astăzi, pedeapsa este ironizarea sau criticarea oamenilor care vin cu idei nebuneşti. Efectul însă este acelaşi: închiderea robinetului cu inovaţii.
Suntem fiinţe creative. Din păcate, tot noi suntem cei care ne autolimităm sau îi limităm pe ceilalţi şi, astfel, transformăm această caracteristică a noastră într-o pasăre rară. Nu ne naştem dotaţi sau lipsiţi de creativite. Ideile sunt în noi şi în jurul nostru, totul este să ştim cum să le aducem la lumină.

 andreivacaru


Comentarii