Cum sa concediezi pe cineva fara sa-l distrugi – HPDI

Cum sa concediezi pe cineva fara sa-l distrugi

Concedierea este una dintre cele mai dureroase, umilitoare și devastatoare experiențe ale vieții. Modul în care se ocupă un manager de acest proces va avea un impact uriaş asupra modului în care angajatul concediat va trece peste moment. Vă propunem doua scenarii prin care Mihai (personajul este fictiv) ar putea fi concediat:

Scenariul 1: managerul lui Mihai îl concediază, fără să-i ofere feedback înainte, fără să agreeze împreună un plan de îmbunătăţire a performanţelor, fără să-i ofere niciun indiciu că ar exista o problemă. Astfel Mihai este luat complet prin surprindere. În timpul conversaţiei managerul este întrerupt de cel puţin două ori şi totul nu durează mai mult de 17 minute. Este doar un task pe care managerul îl are de făcut în acea zi.

Cum credeţi că se simte Mihai? Se simte inutil, umilit şi incompetent. „Familia” profesională pe care a avut-o atât de mult timp a dispărut. Acum, el trebuie să se întoarcă acasă, să-şi anunţe familia şi să se gândească care este pasul următor.

Ce a mers prost? Aproape totul. Conversația l-a luat prin surprindere pe Mihai. Managerul lui nu a fost prezent emoțional, i-a transmis sentimente de milă, disconfort şi frică (față de empatie sau de simpatie), combinate cu dorinţa de a termina mai repede această conversaţie.

Scenariul 2: Managerul lui Mihai a vorbit cu el sincer şi onest. I-a oferit lui Mihai feedback continuu, a fost preocupat de metode pentru a îmbunătăţii munca angajatului, astfel încât atunci când are loc discuţia cu privire la concediere, aceasta nu mai reprezintă o surpriză pentru Mihai. De această dată, în ciuda dezamăgirii lui Mihai, acesta se simte apreciat şi are încredere că pe drum se va ivi o altă oportunitate. Atunci când va privi în urmă la această experienţă, o va vedea că pe un moment crucial din care a avut foarte multe lucruri de învăţat.

Iată şi câteva sfaturi pentru a îmbunătăţii cel de-al doliea scenariu:

Înainte de a avea discuţia cu privire la concediere:

Asigură-te că te-ai pregătit foarte bine înainte de-al concedia pe Mihai. Mihai ştie că există probleme? I s-a oferit posibilitatea de a se schimba și de a acționa în baza feedback-ului? În acest caz, concedierea nu ar trebui să fie deloc o surpriză.

În continuare, identifică mediul potrivit pentru această conversație. Acesta ar trebui să fie un mediu intim, protejat în care nimeni să nu vă deranjeze.

În cele din urmă, gândeşte-te la ceea ce vrei să spui. În loc de a-ţi pregăti un discurs, concentrează-te pe stabilirea intențiilor tale. Gândeşte-te cine este cu adevărat această persoană: cine este, de ce l-ai angajat în primul rând, cum va resimţi el sau ea aceasta concediere. Ce rezultate vrei? Cum doreşti ca acea persoană să se simtă? Încearcă să vezi tot ce e mai bun în cealaltă persoană.

În timpul conversației:

Dacă ai setat mediul corect şi ţi-ai făcut temele cu privire la persoana pe care urmează să o concediezi, atunci conversaţia va decurge natural. Cele mai importante lucruri în acest moment sunt: intenţia ta față de această persoană, energia voastră și prezența ta. Cum priveşti cealaltă persoană poate influența convingerile sale despre sine, conversația în sine şi restul carierei sale.

Acestea fiind spuse, iată câteva lucruri pe care le poţi lua în considerare în timpul conversației:

De evitat

Feedback-ul de tip sandwich. În timp ce este tentant să spui lucruri bune ca să le tempereze pe cele rele ( „Eşti o persoană grozavă, ești concediat, ne-a făcut plăcere să te avem alături”), acestea nu fac nimic altceva decât să creeze confuzie. Spune-i persoanei de ce sunteţi în acea întâlnire, asigură-te că ştie de ce vă aflaţi acolo şi care sunt motivele concedierii. Îi poţi spune ceva de genul: „După cum știi, am încercat să lucrăm cu tine pentru a îmbunătăţii proiectele pe care le ai și după cum știi, nu a funcţionat. Vreau să discutăm despre cum putem finaliza angajamentul nostru actual și cum te pot sprijini în a merge mai departe pe un alt drum care va fi chiar mai bun pentru tine „. Desigur, nu trebuie să folosiţi cuvintele acestea însă trebuie să fiţi sinceri şi să încercaţi să empatizati cât mai mult cu acel angajat.

Nu faceți conversația să pară insignifiantă.

Evitați să intrați în jocul „ a cui e vina: eu am spus / tu ai spus.” Discutaţi numai despre fapte concrete, cifre.

De preferat

Recunoaşte munca pe care acea persoană a depus-o de-a lungul anilor și cine este el ca persoană.

Clarificaţi termenii, acordurile și etapele următoare (dacă nu le-ați stabilit deja), astfel încât să fiţi pe aceeaşi lungime de undă.

Întreabă-l de ce are nevoie pentru că acest proces să fie mai uşor. Unele companii, în funcție de circumstanțe, permit angajaților să-şi aleagă data de plecare și modul în care îşi anunţă colegii de muncă.

În cele din urmă, nu fii surprins dacă persoana pe care o concediezi este rănită sau furioasă sau dă vina pe tine, chiar dacă se aşteaptă la această decizie. Nu uita că pierderea unui loc de muncă doare. Treaba ta este să faci din această experienţă una cât mai umană posibil.

În momentul în care concediezi o persoană eşti responsabil de modul în care aceasta va prezenta situaţia în faţa familiei, modul în care va acţiona pentru a căuta un nou job sau atitudinea pe care o va avea la noul loc de muncă. Este o responsabilitate mare așa că nu trata superficial acest pas.

 [:en]cum sa concediezi pe cineva fara sa-l distrugiConcedierea este una dintre cele mai dureroase, umilitoare și devastatoare experiențe ale vieții. Modul în care se ocupă un manager de acest proces va avea un impact uriaş asupra modului în care angajatul concediat va trece peste moment. Vă propunem doua scenarii prin care Mihai (personajul este fictiv) ar putea fi concediat:

Scenariul 1: managerul lui Mihai îl concediază, fără să-i ofere feedback înainte, fără să agreeze împreună un plan de îmbunătăţire a performanţelor, fără să-i ofere niciun indiciu că ar exista o problemă. Astfel Mihai este luat complet prin surprindere. În timpul conversaţiei managerul este întrerupt de cel puţin două ori şi totul nu durează mai mult de 17 minute. Este doar un task pe care managerul îl are de făcut în acea zi.

Cum credeţi că se simte Mihai? Se simte inutil, umilit şi incompetent. „Familia” profesională pe care a avut-o atât de mult timp a dispărut. Acum, el trebuie să se întoarcă acasă, să-şi anunţe familia şi să se gândească care este pasul următor.

Ce a mers prost? Aproape totul. Conversația l-a luat prin surprindere pe Mihai. Managerul lui nu a fost prezent emoțional, i-a transmis sentimente de milă, disconfort şi frică (față de empatie sau de simpatie), combinate cu dorinţa de a termina mai repede această conversaţie.

Scenariul 2: Managerul lui Mihai a vorbit cu el sincer şi onest. I-a oferit lui Mihai feedback continuu, a fost preocupat de metode pentru a îmbunătăţii munca angajatului, astfel încât atunci când are loc discuţia cu privire la concediere, aceasta nu mai reprezintă o surpriză pentru Mihai. De această dată, în ciuda dezamăgirii lui Mihai, acesta se simte apreciat şi are încredere că pe drum se va ivi o altă oportunitate. Atunci când va privi în urmă la această experienţă, o va vedea că pe un moment crucial din care a avut foarte multe lucruri de învăţat.

Iată şi câteva sfaturi pentru a îmbunătăţii cel de-al doliea scenariu:

Înainte de a avea discuţia cu privire la concediere:

Asigură-te că te-ai pregătit foarte bine înainte de-al concedia pe Mihai. Mihai ştie că există probleme? I s-a oferit posibilitatea de a se schimba și de a acționa în baza feedback-ului? În acest caz, concedierea nu ar trebui să fie deloc o surpriză.

În continuare, identifică mediul potrivit pentru această conversație. Acesta ar trebui să fie un mediu intim, protejat în care nimeni să nu vă deranjeze.

În cele din urmă, gândeşte-te la ceea ce vrei să spui. În loc de a-ţi pregăti un discurs, concentrează-te pe stabilirea intențiilor tale. Gândeşte-te cine este cu adevărat această persoană: cine este, de ce l-ai angajat în primul rând, cum va resimţi el sau ea aceasta concediere. Ce rezultate vrei? Cum doreşti ca acea persoană să se simtă? Încearcă să vezi tot ce e mai bun în cealaltă persoană.

În timpul conversației:

Dacă ai setat mediul corect şi ţi-ai făcut temele cu privire la persoana pe care urmează să o concediezi, atunci conversaţia va decurge natural. Cele mai importante lucruri în acest moment sunt: intenţia ta față de această persoană, energia voastră și prezența ta. Cum priveşti cealaltă persoană poate influența convingerile sale despre sine, conversația în sine şi restul carierei sale.

Acestea fiind spuse, iată câteva lucruri pe care le poţi lua în considerare în timpul conversației:

De evitat

Feedback-ul de tip sandwich. În timp ce este tentant să spui lucruri bune ca să le tempereze pe cele rele ( „Eşti o persoană grozavă, ești concediat, ne-a făcut plăcere să te avem alături”), acestea nu fac nimic altceva decât să creeze confuzie. Spune-i persoanei de ce sunteţi în acea întâlnire, asigură-te că ştie de ce vă aflaţi acolo şi care sunt motivele concedierii. Îi poţi spune ceva de genul: „După cum știi, am încercat să lucrăm cu tine pentru a îmbunătăţii proiectele pe care le ai și după cum știi, nu a funcţionat. Vreau să discutăm despre cum putem finaliza angajamentul nostru actual și cum te pot sprijini în a merge mai departe pe un alt drum care va fi chiar mai bun pentru tine „. Desigur, nu trebuie să folosiţi cuvintele acestea însă trebuie să fiţi sinceri şi să încercaţi să empatizati cât mai mult cu acel angajat.

Nu faceți conversația să pară insignifiantă.

Evitați să intrați în jocul „ a cui e vina: eu am spus / tu ai spus.” Discutaţi numai despre fapte concrete, cifre.

De preferat

Recunoaşte munca pe care acea persoană a depus-o de-a lungul anilor și cine este el ca persoană.

Clarificaţi termenii, acordurile și etapele următoare (dacă nu le-ați stabilit deja), astfel încât să fiţi pe aceeaşi lungime de undă.

Întreabă-l de ce are nevoie pentru că acest proces să fie mai uşor. Unele companii, în funcție de circumstanțe, permit angajaților să-şi aleagă data de plecare și modul în care îşi anunţă colegii de muncă.

În cele din urmă, nu fii surprins dacă persoana pe care o concediezi este rănită sau furioasă sau dă vina pe tine, chiar dacă se aşteaptă la această decizie. Nu uita că pierderea unui loc de muncă doare. Treaba ta este să faci din această experienţă una cât mai umană posibil.

În momentul în care concediezi o persoană eşti responsabil de modul în care aceasta va prezenta situaţia în faţa familiei, modul în care va acţiona pentru a căuta un nou job sau atitudinea pe care o va avea la noul loc de muncă. Este o responsabilitate mare așa că nu trata superficial acest pas.

voicalaura

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
CUM MOTIVEZI (CU ADEVĂRAT) ECHIPA LA FINAL DE AN