Increderea este fundatia fiecarei echipe

13 ianuarie 2019 HPDI

…sau ce am invatat despre companiile din Romania dupa 100 de intalniri cu oamenii de HR

Mail. Telefon. Mail de follow-up. Telefon din nou. Mail 2 de follow-up. Mail 3 de follow-up. Telefon din nou. In sfarsit raspunde.

  • Alo?
  • Buna ziua, Vero sunt. De la HPDI.
  • Buna ziua.
  • E un moment potrivit? Va pot retine 30 de secunde?
  • Da, va rog.
  • Mi-ar placea sa va povestesc despre cum crestem noi oameni. Cand ne putem vedea 30 de minute?
  • Hm, haideti sa ne vedem saptamana viitoare.

Ma urc in masina si ajung la cladirea de birouri. Gasesc greu loc de parcare. Merg la receptie unde ma inregistrez. Urc in lift. Imi aranjez parul. Astept nerabdator intalnirea. E un mix de stres cu incantare. Acesta e ciclul pe care il parcurg aproape cu fiecare organizatie inainte de a obtine o intalnire.

Niciodata nu am mers la o intalnire cu dorinta de a vinde. Am mers sa inteleg in ce fel e unica organizatia respectiva. Un alt lucru pe care l-am facut a fost sa tac si sa ascult, pentru a afla cat mai multe despre cultura organizatiei. Am intalnit multi oameni de HR. Cei mai multi au fost calzi, receptivi si dispusi sa imi povesteasca despre modul in care se dezvolta oamenii in compania lor. Cu altii nu am avut chimie, dar e ceva normal. Suntem oameni pana la urma.

Si uite asa a trecut timpul si am tras cateva concluzii personale despre organziatiile din Romania. Hai sa le luam pe rand:

Increderea este fundatia fiecarei echipe

Cele mai performante echipe cu care am lucrat au fost cele care cu grad ridicat de incredere intre membrii ei. Traim intr-o tara in care stima de sine e la cote alarmant de mici, zice psihologul Daniel David de la UBB Cluj, in cartea Psihologia Poporului Roman. In momentul in care incepem o relatie plecam de la premisa ca nu trebuie sa avem incredere in celalalt.

Echipele slabe sunt cele in care oamenii nu au curaj sa spuna colegilor ceea ce simt. Sunt echipele in care managerul nu are incredere ca oamenii sunt suficient de competenti. Sunt echipele care nu au curaj sa intre in conflict si oamenii prefera sa vorbeasca pe la spate in loc sa confrunte problema.

Cum faci sa creezi incredere in cadrul unei echipe? Incepi sa oferi incredere, in pasi mici, colegilor tai.

„Pestele de la cap se impute”

Cred ca pescarul care a zis asta a devenit un consultant foarte bun.

Stii cum a invatat cainele colegului meu sa ridice piciorul cand merge la tufis? A mers intr-un tarc in care erau mai multi caini pe care i-a observat. Exact asa e si in cadrul echipelor. Echipa copiaza comportamentul liderului. Comportamentele repetitive definesc cultura organizatiei. Daca seful are comportamente toxice, relatiile din echipa vor deveni toxice.

Angajatii de nota 10 vor lucra doar cu manageri de nota 10. Daca nu gasesc unul, pleaca sa il caute. In schimb, un manager de nota 10 poate sa creasca un angajat de nota 7 pana la nota 9 sau 10. Procentul Generatiei Y la locul de munca este in continua crestere. Iar daca si organizatia este una de white-collars, millennialii isi vor dori lideri de nota 10.

Cei mai buni manageri pe care i-am observat sunt oameni umili, care nu isi scot ego-ul in fata cand vorbesc.

Nu exista o reteta universal valabila

Daca te astepti sa existe un șablon care pus intr-o organizatie sa conduca la evolutia acesteia, ai o asteptare gresita. Incepand de la cea mai mica echipa din cadrul unui departament, continuand cu echipa de top-management si cu intreaga organizatie, vei putea observa ca fiecare zona exista nevoi diferite de invatare.

Nevoile si cultura se schimba si in functie de specificul de business al organizatiei: echipele IT sunt diferite de cele de sales. Echipele de productie sunt diferite de cele de contabilitate.

Tocmai de aceea, o organizatie trebuie sa aleaga un furnizor de learning care livreaza extrem de customizat si sa bifeze obiective de invatare foarte specifice.

Contextul economico-politic are o influenta mare

 O hotarare politica/ guvernamentala/ parlamentara poate sa zguduie serios un business sau poate sa creeze afaceri ce apar ca ciupercile dupa o ploaie de vara.

De exemplu, instabilitatea guvernamentala, politicile GDPR si trecerea contributiilor de la angajat la angajator au fost factori puternici ce au ocupat mare parte din agenda departamentului de HR in prima jumatate a anului 2018.

 

Fiecare companie e unica in felul ei, iar aceste patru invataminte ii poate adauga un strop de magie. Iar magia poate creste daca se pune mai mult accent pe rolul departamentului de HR, iar Directorul de HR ar fi, alaturi de CEO și CFO, cel mai important om din organizatie.


Comentarii