Individual compus in echipe – HPDI

Individual compus in echipe

Suntem individualisti si ne e bine asa. Refuzam sa cerem ajutorul cand ne depaseste o sarcina si preferam sa lucram peste program. Vrem sa detinem puterea expertului.

Eu nu am practicat niciun sport de echipa, fac parte din generatia care nu avea de facut proiecte in echipa la scoala, iar la serviciu, o lunga perioada de timp, am trait in cultura aprecierii efortului individual. Si pentru ca eram atat de nesigura pe mine, pretuiam foarte tare putinele informatii pe care le detineam si experienta pe care o acumulasem. Iar cand ai putina incredere in tine, se va reflecta si in increderea pe care o acorzi celorlalti.

Am avut vreo 4 ani in care am facut asta in mod constant. Si aveam si cateva motive:

  • simteam ca pierd timpul daca explic cuiva ce are de facut, timp in care eu as termina treaba;
  • ma gandeam ca din greseala as putea sa scap vreun “secret” al succesului pe care numai eu il detin;
  • daca ceva iese rau, tot in capul se va sparge pentru ca activitatea era responsabilitatea mea.

Si cat de bine era dupa ce terminam treaba si ma bateam singura pe umar pentru treaba buna pe care am facut-o. Apoi mergeam sa dorm pentru ca nu mai legam bine doua cuvinte, dar, hei, eram foarte priceputa pe ceea ce faceam. Si m-am trezit ca am de coordonat o echipa de oameni. Ca am sarcini pe care trebuie sa le deleg catre ei si ca sunt fortata de imprejurari sa-i si invat cum merg lucrurile. Si aici a debutat lupta din mintea mea. La inceput, delegam sarcini foarte marunte ca sa pot detine in continuare controlul si nici sa nu pierd din pretioasele mele informatii care oricum se gaseau pe internet. A venit si momentul in care am fost nevoita sa cer ajutorul pentru o sarcina. Dupa ce am respirat adanc si mi-am calcat pe orgoliu, experienta si secret pretios, am cerut ajutorul. Si ca prin magie am capatat mai multa bucurie decat inainte cand lucram singura. Si va voi spune in ce a constat asta:

  • am gasit idei noi, oameni valorosi si experiente care m-au imbogatit si pe mine;
  • am socializat mult mai usor cu colegii cu care lucram. S-a intamplat asta pentru ca in micile pauze pe care ni le permiteam am aflat ca avem macar un lucru in comun despre care sa vorbim. Oricat de tehnici am fi, in esenta reactionam la lucrurile care ne dilata pupilele si ne duc in lumi indepartate de costume si imprimante;
  • si cel mai important: sa stii ca nu esti singur pe lumea asta si ca e ceva ce te uneste de unul dintre oamenii alaturi de care petreci vreo 8 ore pe zi, este de nepretuit.

In sprijinul povestii mele vine si un studiu realizat de curand de catre Harvard Business Review care spune ca au fost identificate 5 motive pentru care oamenii refuza sa ceara ajutorul:

  • prefera sa se bazeze pe propriile puteri si sa termine singuri sarcinile;
  • tin foarte mult la imaginea lor;
  • nu vor sa fie datori cuiva;
  • nu au incredere in motivele colegilor de a-i ajuta;
  • cred cu tarie ca nu au colegi competenti.

Primul semn ca aceasta gandire te afecteaza este oboseala pe care o resimti si ulterior vei ajunge la burnout. Mai mult decat atat, vei ajunge sa iti doresti sa pleci dintr-o companie pentru simplul motiv ca ai foarte mult de muncit. Numai ca, vei ajunge intr-un alt loc si vei face aceleasi lucruri si vei ajunge in acelasi stadiu.

Acum, mergem mai departe de citate motivationale despre echipe si cum de succes te bucuri uitandu-te catre cineva si nu singur intr-un colt. Managerii sunt cei mai importanti actori in crearea unui mediu de colaborare si intrajutorare. Acestia pot sa recunoasca rezultatele obtinute printr-un efort comun si sa fie ei insisi un exemplu cerand ajutorul unui alt manager din alt departament pe un anumit subiect.

Iar in incheiere, las un citat pe care l-am auzit de curand despre cum stau lucrurile cu cererea ajutorului si impartasirea din cunostintele proprii: cu cat vei impartasi mai multe din ceea ce stii, cu atat te vei auto-depasi. De ce? Pentru ca ceea ce vei sti nu va mai fi suficient. Vei fi obligat sa inveti mai multe pentru a putea detine in continuare puterea expertului recunoscuta deja de toti si nu numai de propria persoana asa cum se intampla cand iti protejai cunostintele.

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Planificarea în avans a teambuilding-ului: cheia succesului