Legendele managerului – HPDI

Legendele managerului

Interactiunea cu mii de oameni in fiecare an m-a determinat sa ajung la o serie de concluzii referitoare la asteptarile pe care angajatii le au fata de managerii/superiorii lor. Sunt asteptari care au fost transmise de-a lungul anilor si care au ramas in mintea oamenilor fara ca cineva sa incerce sa le clarifice. Mai mult decat atat, inclusiv managerii au aceasta viziune despre rolul lor.

Iata 3 dintre cele mai des intalnite mituri legate de manageri:

  1. Managerul este responsabil in totalitate de rezultatele echipei sale

Managerul are responsabilitatea de a crea contextul in care echipa sa isi atinga gradul maxim de performanta. De asemenea, se va asigura ca oamenii sunt pregatiti, ascultati si ca au la dispozitie instrumentele necesare pentru a fi cei mai buni.

De multe ori managerul este responsabil si de atingerea rezultatelor personale sau fericirea angajatilor. De ce? Pentru ca unii angajati nu isi asuma partea lor de responsabilitate pentru implinirea vietii personale punand asta pe seama indeplinirii targetelor la job.

De exemplu: daca un angajat al departamentului de productie nu reuseste sa isi termine treaba in timp util, va da vina mai intai pe manager pentru ca ii da prea multe sarcini. In ultima instanta se va gandi ca el nu este foarte organizat.

  1. Managerul trebuie sa fie cel mai bun membru al echipei

Nu de putine ori am auzit ca oamenii se asteapta ca managerul lor sa fie cel mai bun specialist in aria de expertiza a departamentului. Aceasta este cel mai facil mod prin care un manager se poate impune, fiind totodata si cel in care crede cu tarie. Pe termen lung, ajunge sa devina motivul pentru care managerii refuza sa delege sarcini tehnice sau sa impartaseasca anumite bune practici de teama sa nu isi piarda plasarea ca specialist in cadrul echipei.

La baza acestei prejudecati sta mecanismul de promovare adoptat de foarte multe companii: manager este numita o persoana care a excelat ca tehnician. Insa odata ajuns manager, un angajat trebuie sa isi asume rolul de coordonare, people manager si strateg al echipei.

Managerul are sarcina sa coordoneze si sa creasca cei mai buni oameni. Evident este extrem de util sa cunoasca si aria in care lucreaza echipa sa. Insa atunci cand intervine o provocare nu el ar trebui sa fie sursa unica a solutiei, ci colaborarea cu echipa este cel mai potrivit instrument pe care s-ar putea concentra. Rolul unui manager este sa creasca oamenii din echipa sa, sa fie un people manager si nu cel mai bun om tehnic.

  1. Managerul trebuie sa fie liderul echipei

Nu doar ca managerul trebuie sa fie liderul echipei, insa trebuie sa aiba acest rol de dimineata pana seara. Pe de alta parte, exista situatii in care managerul poate sa nu aiba cele mai bune idei. Atunci exista riscul ca managerul sa fie urmat numai pentru ca a fost impus ca lider, fiind urmata pozitia si nu ideea. Lucru care poate deveni periculos pe termen lung pentru dezvoltarea echipei.

Rolul managerului este acela de a creste lideri in echipa si de a promova leadershipul situational si curajul de a isi sustine si promova ideile. Astfel ca managerul se poate elibera de sarcina grea de a fi creatorul de idei din echipa.

Rolul de lider ar trebui sa fie schimbat intre oameni in functie de ideile lor care sunt acceptate si urmate de echipa. Asa cum spune si Jim, principala calitate a unui lider fara de care nu poate exista este aceea de a a avea cel putin un follower.

Preconceptia aceasta conform careia managerul trebuie sa fie si lider vine dintr-o politica organizationala care promova primul nivel de leadership si anume acela ca oameni te urmeaza datorita pozitiei pe care o ai in companie si nu datorita ideilor tale.

 

Aceste preconceptii le avem si le vedem in companiile in care lucram, insa in misiunea noastra Crestem Oameni includem si spargerea acestor mituri prin:

  • Responsabilizarea oamenilor prin constientizarea ca ei singuri decid asupra vietii si rezultatelor lor in proportie de macar 50%;
  • Constientizarea oamenilor ca rolul managerului este acela de a coordona si ajuta echipa nu de a dicta solutiile corecte. Ii invatam pe oameni sa aiba curajul sa lupte pentru ideile lor;
  • Constientizarea ca leadershipul este voluntar, nu presupune abilitati extraordinare, ci doar sa ai o idee pe care macar o persoana o urmeaza. Ii invatam pe participantii nostrii ca toti suntem lideri trebuie doar sa constientizam asta si sa ne asumam.

 

Odata cu spargerea acestor legende, pozitia de manager poate fi mai accesibila si placuta.

 

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
7 idei pentru retenția liderilor într-o organizație