O luna fara sa ne plangem la birou

09 martie 2015 HPDI

Balwing Businessman

“Nu mai suport vremea asta atat de urata! Ce ma enerveaza, iar nu-mi merge laptopul! Nu am toate informatiile pentru acest proiect, nu-l pot termina!”

Conform cercetarilor, in timpul unei conversatii, ne plangem de cate ceva, o data pe minut. Exista si o justificare sociala pentru acest comportament: nimic nu uneste oamenii mai puternic decat o antipatie comuna. Insa toate aceste atitudini negativiste au si un pret. Cand ne plangem, creierul nostru elibereaza hormoni de stres care afecteaza conexiunile neuronale din zonele responsabile pentru solutionarea problemelor. Acest lucru este valabil si pentru cei care asculta plangerile altora, este la fel de nociv ca fumatul pasiv. Asa cum fumatul este interzis in incinta birourilor, am decis pentru o luna sa nu mai permitem protestele membrilor echipei noastre.

Pare un pic cam dur, nu-i asa? Cum sa te abtii cand iti vine atat de natural sa te plangi sau chiar sa injuri? Insa ai incercat vreodata sa elimini “lasa ca stiu eu mai bine”, “nu vreau”, “nu am chef” sau “uff”-urile? Este extrem de dificil, stiu.

Intr-adevar, sunt situatii foarte tensionate cand simtim ca nu ne mai putem abtine si rabufnim. Un studiu a aratat ca suprimarea emotiilor pot scurta viata cu o medie de doi ani. Asadar, cum sa procedam? Daca ne plangem, ne stresam, daca nu ne plangem, ne scurtam viata cu cel putin doi ani.

Ca in orice situatie, alegem o cale de mijloc. Daca intr-adevar ne dorim ca timp de o luna sa renuntam la proteste, iata ce schimbari (de atitudine) am putea adopta:

1. Daca afirmi “ce vreme urata este afara”, este o plangere? Nu, acesta este o observatie. O lamentare este aceasta: Ce vreme urata este afara iar eu nu mai suport! O plangere este aceea care indica modul in care te simti.

2. Observa cat de des te plangi si de ce.

Schimbarea incepe cu constientizarea. Vei fi socat sa constati ca, dupa doua sau trei ore de observatie, te-ai plans de foarte multe de ori.

3. Evita oamenii care se plang incontinuu.

Daca trebuie sa participi la discutie, incearca sa dai un raspuns pozitiv, mai degraba decat sa alimentezi plangerile. Intr-adevar, trebuie sa fii destul de curajos si increzator sa nu ai nevoie de un feedback pozitiv din partea unui coleg. Vei constata ca,in timp, oamenii care se plang si sunt negativisti te vor ocoli deoarece creierul lor nu primeste stimulul de care are nevoie pentru a perpetua acest comportament.

4. Transforma reclamatiile in solutii.

Aceasta tehnica s-ar putea denumi „acuza pozitiv” sau „plangeri eficiente”. Cu alte cuvinte, nu te mai invarti in jurul problemei si fa ceva pentru a o rezolva.

5. Foloseste tehnica “dar-ului pozitiv”.

Daca realizezi ca te lamentezi din nou, adauga un “dar” si spune ceva pozitiv. De exemplu: “nu-mi place sa conduc pana la munca, dar sunt recunoscator ca pot conduce si am un loc de munca.”

6. Schimba „trebuie sa” cu „am oportunitatea sa”.

„Trebuie sa iau copiii de la scoala” devine „am oportunitatea sa petrec timp cu copiii mei.” Schimbi tonul protestatar cu unul apreciativ. In timp vei observa ca te vei simti mult mai bine cu cat te vei concentra mai mult asupra lucrurilor pozitive.

Haideti sa incercam acest exercitiu, aparent imposibil, si sa incetam cu lamentarile timp de o luna, sa incercam sa fim recunoscatori pentru lucrurile frumoase pe care le avem in viata. Haideti sa nu ne transformam existenta intr-o competitie, intr-un ghiseu de reclamatii. Sa ne traim viata cu drag si cu bucuria lucrurilor pe care le facem.

 autor Laura Voica


Comentarii

Recomandari

Traininguri & Team building-uri: