Cum ai grijă de tine în perioadele aglomerate?

9 din 10 români sunt obosiți. Așa ne spune Bogdan Cezar Ion, doctor în psihologie și psihoterapeut. La nivel global, Institutul de Neuroleadership ne anunță că 7 din 10 angajați se îndreaptă vertiginos spre burnout.

Mi-a plăcut explicația din perspectiva neuroștiințifică a acestui fapt – creierul nostru consumă cam 20% din energia totală „cheltuită” de organismul nostru într-o zi. Bombardamentul cu informații, cu mesaje, cu o sumedenie de lucruri mărunte care ne cer constant atenția – toate acestea pot duce ușor la acea oboseală de care pomeneam mai devreme.

Efectul? Pe lângă starea de oboseală (sau chiar epuizare), putem simți că ne e dificil să ne concentrăm, că luăm decizii mai greu, că nu mai găsim entuziasmul de a începe o nouă zi, iar uneori, că nu mai avem energie să ne ocupăm de lucrurile care ne solicită zilnic.

Oare ne identificăm cu una din observațiile de mai sus? Și dacă da, ce putem face?

Pentru mulți, răspunsul cel mai evident ar fi odihna. Are logică. Pe de altă parte, câți dintre noi am putut spune, după o noapte odihnitoare, că ne-a revenit energia? Desigur somnul are efect pozitiv de necontestat (cercetările recente arată chiar că 8 ore de somn la ore potrivite reduc simptomele de depresie cu 20%). Dar…nu este totul.

Mai știți expresia „pauzele lungi și dese?” Ei bine, pentru a ne reîncărca pentru un timp scurt bateriile, o pauză la momentul potrivit poate fi un răspuns satisfăcător. Dau un exemplu. Cu toții suntem asaltați de ședințe, uneori petrecem mai mult de jumătate de zi in call-uri și discuții cu colegii. O pauză de 5’ in care să ieșim la o gura de aer, să ne facem un ceai sau să ne relaxam in alt mod, poate să ne readucă o parte din energie și să abordam mai proaspeți restul zilei. Și…mai e nevoie de ceva.

Odihna creativă. La ce mă refer? La lucrurile care îți fac plăcere, care te încarcă cu energie prin ele însele. Poate îți place să pictezi. Poate te simți bine cântând. Poate ai învățat să croșetezi. Poate olăritul e genul de activitate in care ești absorbit 100%, fără să simți cum trece timpul. Deși tentația este mare să ne așezăm comod pe canapea și să vedem câteva episoade din serialul preferat, activitățile care ne absorb cu totul sunt deseori mai odihnitoare pentru mintea noastră și ne inundă cu serotonină si dopamină – ceea ce face mai ușor să ne regăsim entuziasmul și pentru alte activități.

Poate răspunsurile tale la perioadele aglomerate sunt meditația, sportul, jurnalul recunoștinței, timpul petrecut cu oameni dragi – minunat.

Gândește-te puțin. Dacă ai aplica același tratament pe care ți-l aplici ție unui copil de 4 ani? Cum ți s-ar părea sa îl ții 10 ore așezat pe un scăunel, fără pauze de apă si mișcare, uneori fără pauză de prânz, fără a ii permite un contact semnificativ și benefic cu o altă persoană? Dacă răspunsul este „crud și nedrept”, poate merită să reconsideri genul de regim la care te supui pe tine. Și noi, adulții, avem nevoie de hrană sănătoasă, de pauze, de contact uman, de joacă – sub forma activităților care ne fac nouă plăcere.

Și să vă mai spun ceva: conform Project: Time Off, angajații care își iau vacanță au șanse mai mari cu 6.5% sa obțină o promovare, decât cei care rămân într-un an cu 11 zile sau mai multe de vacanță.

Un creier fericit și un corp fericit – acestea sunt rețetele pentru succes pe termen lung.

Care e secretul tău pentru a îți păstra energia in perioadele aglomerate?

Leave a Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Next Story
Cum am ajuns să iubesc coachingul