Invatarea, un joc de-a soarecele si pisica

18 martie 2015 HPDI

Invatarea un joc de-a soarcele si pisicaPuţine sunt companiile care ignoră nevoia de dezvoltare profesională a unui angajat, chiar şi în vremuri de criză. Exista însă o diferenţă fundamentală în ceea ce priveşte acest tip de program care se derulează doar pentru a bifa existenţa lui într-un raport şi cele care pornesc de la nevoia reală a angajatului, adica de la ce işi doreşte angajatul.

Ce-i drept, în ultimii ani, am sesizat o tendinţă pe piaţa: pentru multe companii, trainingurile sunt un „trend” sau „nice to have”.Altfel spus, au devenit o bifă  într-un raport.

De cele mai multe ori, angajaţii nu sunt consultaţi cu privire la training-ul pe care îl vor urma. De aceea, motivul real pe care îl invocă este „aşa a vrut managerul”. Mai mult decât atât, participanţii, de cele mai multe ori, nu ştiu dacă sunt trimişi pentru că sunt buni şi se realizează o investiţie în ei ori dacă sunt slabi iar acest training este un semnal de alarmă.

Aşadar, de cele mai multe ori,  angajatul nu are niciun cuvânt de spus, este pur şi simplu informat. În această situaţie, orice manager ar trebui să fie conştient că învăţarea este mult diminuată de barierele interne ale participantului. Mai mult decât atât, după training, cursantul pune suportul de curs cât mai confortabil în biroul său şi aici s-a încheiat totul, în cele mai multe cazuri.

Este foarte important ca angajatul să împărtășească cu superiorul său și cu echipa sa ceea ce a învățat și să contureze un plan de implementare. Aici este o problemă pe care am sesizat-o la foarte mulțe persoane, din foarte multe firme românești. În momentul în care se întorc la job, întâmpină multă rezistență la schimbare, în mod paradoxal, din partea superiorilor, adică a celor care solicită trainingul. Chiar dacă participanții pleacă de la eveniment  cu noi perspective asupra modului în care trebuie să își desfășoare activitatea, se întorc în același mediu rezistent la schimbare. Cum s-ar traduce asta în termeni de business? PIERDERI.

Un studiu desfăşurat de Societatea Americană de Training și Dezvoltare arată că există o îmbunătăţire de 72% în procesul de învățare atunci când training-ul este urmat de o etapă de coaching. No feedback no change.

Pentru ca schimbarea să devină funcțională și să producă rezultate, cei implicați trebuie să învețe să anticipeze în loc să reacționeze, să provoace în loc să se apere, să îmbrățișeze în loc să se opună, folosindu-se de competenţe cheie în managementul schimbării – flexibilitate, adaptabilitate și anduranță.

În acest context, am avea mai multe întrebări: de ce le este imposibil câteodată participanţilor la training-uri să implementeze ceea ce au învăţat, cine este responsabil pentru rezultatul nesatisfăcător al programelor de dezvoltare, cine ar trebui să decidă într-o companie dacă un angajat are nevoie de un training?

autor Laura Voica


Comentarii

Recomandari

Traininguri & Team building-uri: