Daca esti un bun specialist asta nu inseamna ca vei fi un manager bun – HPDI

Daca esti un bun specialist asta nu inseamna ca vei fi un manager bun

Dacă eşti un bun specialist la locul de muncă, cel mai probabil, vei fi promovat într-o funcţie de conducere, adică vei fi manager. Dar, fiind un expert în domeniu, nu înseamnă neapărat că vei fi un bun manager.

Care este problema?

Este o problemă foarte des întâlnită. Eşti un foarte bun specialist în domeniul tău şi datorită performanţelor tale vei fi promovat. Îţi place foarte mult ceea ce faci însă o poziţie managerială este şansa pe care o aşteptai. Visul profesional ţi se îndeplineşte însă realizezi că nu este tocmai ceea ce îți doreai sau chiar mai rău, a conduce oamenii nu este tocmai atât de uşor pe cât de te aşteptai.

Asta pentru că abilitățile tehnice și cele de management sunt total diferite. De ce abilitățile tehnice sunt văzute ca un drum spre management este încă neclar. Pradoxul este ca oamenii sunt promovaţi de obicei pentru abilitățile lor tehnice și concediaţi pentru „dizabilităţile” lor de management.

De ce este o problemă?

Managementul sau mai bine zis leadership-ul este o abilitate pe care oamenii trebuie să o dobândească. Foarte mulţi oameni tehnici sunt priviţi ca experți și se bucură de acest statut. Devin practic „vedetele” companiei şi inevitabil devin egocentrişti. Însă atunci când gestionezi o echipă, trebuie să te gândești şi la cei din jurul tău, trebuie să fii generos şi trebuie să fii motivat. Sunt multe cazuri în care oamenii foarte tehnici sau bine pregătiți în domeniul lor devin manageri şi automat au pretenţii de la echipa lor să aibă aceleaşi performanțe pe care şi ei le-au avut. Păi dacă el/ea a putut, oamenii din echipă de ce nu ar putea?

Mai rău decât atât, în loc să-şi motiveze oamenii atunci când nu au rezultatele dorite, îi demotivează prin replici de genul: “îmi tragi toată echipa în jos”. Cum se va simţi acel om căruia îi adresezi „încurajările”: inutil, demotivat, slab profesional.  Aşadar în loc să vă gândiţi la faptul că acel angajat nu are rezultate atât de bune (adică să trăiţi în trecut), gândiţi-vă împreună la strategii care i-ar putea îmbunătăţi munca.

Foarte mulţi oameni tehnici, care devin pentru prima oară manageri, nu-şi asumă responsabilitatea pentru întreagă echipă, adoptă mai degrabă un micro-management, nu au o inteligenţă emoţională dezvoltată şi abordează toate problemele într-un mod analitic sau chiar ştiinţific. Uită cel mai important lucru, managementul este întotdeauna despre oameni. Ce poţi face? Primul pas este să recunoşti că ai nevoie de muncă pentru a-ţi dezvolta abilităţile de management.

Poartă-te cu oamenii aşa cum ţi-ai dori să se poarte un manager cu tine. Mulţi manageri ignoră oamenii din echipă care au succes sau rezultate bune, în schimb sunt primii care ţipă atunci când ceva merge prost. Gândiți-vă la cel mai bun manager pe care l-ați avut vreodată. Ce făcea el atât de bine? Acum gândiţi-vă la cel mai puțin bun. De ce nu era un manager atât de bun?

Încearcă să priveşti lucrurile din punctul de vedere al oamenilor din subordinea ta. Descoperă ceea ce-i motivează cu adevărat.

Foarte important este să-ţi dai seama dacă ţie îţi place să fii manager, dacă îţi place să lucrezi cu oamenii, dacă poţi să-i motivezi.

Pot să mă întorc la poziţia de specialist?

În cele mai multe organizații, există un plan de carieră pentru fiecare angajat iar direcţia este doar una: în sus. Însă anumite companii îşi dau seama că nu toţi angajaţii poate fi buni manageri şi le oferă acestora alternative în carieră.

 

 

 [:en]manager pentru prima dataDacă eşti un bun specialist la locul de muncă, cel mai probabil, vei fi promovat într-o funcţie de conducere, adică vei fi manager. Dar, fiind un expert în domeniu, nu înseamnă neapărat că vei fi un bun manager.

Care este problema?

Este o problemă foarte des întâlnită. Eşti un foarte bun specialist în domeniul tău şi datorită performanţelor tale vei fi promovat. Îţi place foarte mult ceea ce faci însă o poziţie managerială este şansa pe care o aşteptai. Visul profesional ţi se îndeplineşte însă realizezi că nu este tocmai ceea ce îți doreai sau chiar mai rău, a conduce oamenii nu este tocmai atât de uşor pe cât de te aşteptai.

Asta pentru că abilitățile tehnice și cele de management sunt total diferite. De ce abilitățile tehnice sunt văzute ca un drum spre management este încă neclar. Pradoxul este ca oamenii sunt promovaţi de obicei pentru abilitățile lor tehnice și concediaţi pentru „dizabilităţile” lor de management.

De ce este o problemă?

Managementul sau mai bine zis leadership-ul este o abilitate pe care oamenii trebuie să o dobândească. Foarte mulţi oameni tehnici sunt priviţi ca experți și se bucură de acest statut. Devin practic „vedetele” companiei şi inevitabil devin egocentrişti. Însă atunci când gestionezi o echipă, trebuie să te gândești şi la cei din jurul tău, trebuie să fii generos şi trebuie să fii motivat. Sunt multe cazuri în care oamenii foarte tehnici sau bine pregătiți în domeniul lor devin manageri şi automat au pretenţii de la echipa lor să aibă aceleaşi performanțe pe care şi ei le-au avut. Păi dacă el/ea a putut, oamenii din echipă de ce nu ar putea?

Mai rău decât atât, în loc să-şi motiveze oamenii atunci când nu au rezultatele dorite, îi demotivează prin replici de genul: “îmi tragi toată echipa în jos”. Cum se va simţi acel om căruia îi adresezi „încurajările”: inutil, demotivat, slab profesional.  Aşadar în loc să vă gândiţi la faptul că acel angajat nu are rezultate atât de bune (adică să trăiţi în trecut), gândiţi-vă împreună la strategii care i-ar putea îmbunătăţi munca.

Foarte mulţi oameni tehnici, care devin pentru prima oară manageri, nu-şi asumă responsabilitatea pentru întreagă echipă, adoptă mai degrabă un micro-management, nu au o inteligenţă emoţională dezvoltată şi abordează toate problemele într-un mod analitic sau chiar ştiinţific. Uită cel mai important lucru, managementul este întotdeauna despre oameni. Ce poţi face? Primul pas este să recunoşti că ai nevoie de muncă pentru a-ţi dezvolta abilităţile de management.

Poartă-te cu oamenii aşa cum ţi-ai dori să se poarte un manager cu tine. Mulţi manageri ignoră oamenii din echipă care au succes sau rezultate bune, în schimb sunt primii care ţipă atunci când ceva merge prost. Gândiți-vă la cel mai bun manager pe care l-ați avut vreodată. Ce făcea el atât de bine? Acum gândiţi-vă la cel mai puțin bun. De ce nu era un manager atât de bun?

Încearcă să priveşti lucrurile din punctul de vedere al oamenilor din subordinea ta. Descoperă ceea ce-i motivează cu adevărat.

Foarte important este să-ţi dai seama dacă ţie îţi place să fii manager, dacă îţi place să lucrezi cu oamenii, dacă poţi să-i motivezi.

Pot să mă întorc la poziţia de specialist?

În cele mai multe organizații, există un plan de carieră pentru fiecare angajat iar direcţia este doar una: în sus. Însă anumite companii îşi dau seama că nu toţi angajaţii poate fi buni manageri şi le oferă acestora alternative în carieră.

voicalaura

 

 

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Planificarea în avans a teambuilding-ului: cheia succesului