DE LA ENTUZIASM LA DEMORALIZARE SI INVERS – HPDI

DE LA ENTUZIASM LA DEMORALIZARE SI INVERS

Cuvantul “echipa” a devenit Sfantul Graal al resurselor umane. Toata lumea vorbeste despre echipa perfecta, despre acea entitate care genereaza performanta intr-un ritm nebun in timp ce se hraneste cu armonie si coeziune.

Pe scurt, echipa este deseori asemuita cu performanta nestavilita. In realitate, echipa perfecta se obtine greu si rezista putin daca nu este ajutata in permanenta. In rest, este vorba despre oameni dominati de dorinte, bucurii, impliniri sau insatisfactii. Cate persoane, atatea modalitati de raportare la echipa. Cum procedam? Cum ii aducem la un numitor comun?

O echipa, contrar parerilor, nu este un lucru perfect stabil care odata format ramane in acelasi stadiu.  Astfel se justifica si diferenta dintre perioadele de aur si cele de decadere. Dar pentru toate acestea, “exista o explicatie”.

Formarea unei echipe presupune trecerea prin anumite stagii pe care e bine sa le recunosti.

1. FORMING. Cum spune si titlul, echipa este in formare. Noii colegi  sunt politicosi, se straduiesc sa faca o impresie buna. Sunt entuziasti, au incredere in superiori si accepta cu usurinta sarcinile care le sunt trasate. Au nevoie in schimb de indicatii clare, un obiectiv usor de inteles si o modalitate simpla de a afla daca e bine ceea ce fac.

2. STORMING. Adica furtuna. Grupul functioneaza insa relatiile dintre membrii sai se deterioreaza vizibil. Oamenii descopera ca asteptarile lor sunt diferite de realitate. Competitia pentru afirmare a dus intre timp la gesturi si comportamente “nesportive”. Apar intrebarile legate de rolul fiecaruia in echipa si capacitea reala a liderului de a conduce.

In acest moment, situatia poate fi combatuta prin intermediul unui efort canalizat pe fiecare om in parte. Membrii echipei sunt in punctul in care au nevoie sa invete despre feedback, ascultare activa, managementul conflictelor si de o redefinire a standardelor de performanta in functie de fiecare in parte. Obiectivul echipei se redefineste o data cu procesul de pregatire a oamenilor.

3. NORMING este stagiul in care echipa da primele semne de performanta. Relatiile dintre oameni se imbunatatesc vizibil, iar atmosfera devine din ce in ce mai placuta pentru ca membrii grupului inteleg ca “noi”  il inlocuieste pe “eu”. Increderea si respectul reciproc sunt in crestere.

Inca nu este vorba despre paradis. Oamenii au in continuare nevoie de pregatire, responsabilitati clare, roluri bine determinate, aprecierea succeselor si actiuni periodice menite sa ii apropie si sa le arate ca succesul poate fi obtinut.

4. PERFORMING. Visul oricarui lider. Oamenii au incredere unii in altii, iar valorile fiecaruia si cele ale echipei coincid. Oricine intra in biroul acelei echipe simte optimismul oamenilor, moralul ridicat si dorinta de a face cat mai multe.

In acest moment, nevoile lor sunt unele care pentru altii, par de neinteles: provocari noi, cresterea productivitatii, oportunitati in cadrul echipei.

Ce poti face tu? Daca esti liderul unei echipe, poti fi atent la schimbarile oamenilor. Modificarile de atitudine, stare interioara, comportament, toate arata nivelul in care se afla echipa. Si toate acestea sunt normale la fel cum este normal ca echipa sa fie diferita de la un proiect la altul, de la o perioada la alta.

Diferenta o face modul in care ii ghidezi, felul in care ii ajuti sa se simta intelesi. Momentele dificile pot fi depasite, cei demoralizati pot fi motivati din nou, increderea poate fi construita. Este nevoie de trei  lucruri: implicare, constanta si inca ceva: un consultant care sa aiba rabdarea de a descoperi impreuna cu tine solutia potrivita.

[:en]

succes-esec

Cuvantul “echipa” a devenit Sfantul  Graal al resurselor umane. Toata lumea vorbeste  despre echipa perfecta, despre acea entitate care genereaza performanta intr-un ritm nebun in timp ce se hraneste cu armonie si coeziune.

Pe scurt, echipa este  deseori  asemuita cu  performanta nestavilita.  In realitate, echipa perfecta se obtine greu si rezista putin daca nu este ajutata in permanenta.  In rest, este vorba despre oameni dominati de dorinte, bucurii, impliniri sau insatisfactii.  Cate persoane, atatea modalitati de raportare la echipa. Cum procedam? Cum ii aducem la un numitor comun?

O echipa, contrar parerilor , nu este un lucru perfect stabil care odata format sa ramana in acelasi stadiu.  Astfel se justifica  si diferenta dintre perioadele de aur si cele de decadere. Dar pentru toate acestea, “exista o explicatie”.

Formarea unei echipe presupune trecerea prin anumite stagii pe care e bine sa le recunosti.

1.FORMING. Cum spune si titlul, echipa este in formare. Noii colegi  sunt politicosi, se straduiesc sa faca o impresie buna. Sunt entuziasti, au incredere in superiori si accepta cu usurinta sarcinile care le sunt trasate.  Au nevoie in schimb de indicatii clare, un obiectiv usor de inteles si o modalitate simpla de a afla daca e bine ceea ce fac.

2.STORMING. Adica furtuna. Grupul functioneaza insa relatiile dintre membrii sai se deterioreaza vizibil. Oamenii descopera ca asteptarile lor sunt diferite de realitate. Competitia pentru afirmare a dus intre timp la gesturi si comportamente “nesportive”. Apar intrebarile legate de rolul fiecaruia in echipa si capacitea reala a liderului de a conduce.

In acest moment, situatia poate fi combatuta prin intermediul unui efort canalizat pe fiecare om in parte. Membrii echipei sunt in punctul in care au nevoie sa invete despre feedback, ascultare activa, managementul conflictelor si de o redefinire a standardelor de performanta in functie de fiecare in parte. Obiectivul echipei se redefineste o data cu procesul de pregatire a oamenilor.

3.NORMING este stagiul in care echipa da primele semne de performanta. Relatiile dintre oameni se imbunatatesc vizibil iar atmosfera devine din ce in ce mai placuta pentru ca membrii grupului  inteleg ca “noi”  il inlocuieste pe “eu”. Increderea si respectul reciproc sunt in crestere.

Inca nu este vorba despre paradis. Oamenii au in continuare nevoie de pregatire, responsabilitati clare, roluri bine determinate, aprecierea succeselor si actiuni periodice menite sa ii apropie si sa le arate ca succesul poate fi obtinut.

4.PERFORMING. Visul oricarui lider. Oamenii au incredere unii in altii iar valorile fiecaruia si cele ale echipei coincid. Oricine intra in biroul acelei echipe simte optimismul oamenilor, moralul ridicat si dorinta de a face cat mai multe.

In acest moment, nevoile lor sunt unele care pentru altii, par de neinteles: provocari noi, cresterea productivitatii, oportunitati in cadrul echipei.

Ce poti face tu? Daca esti liderul unei echipe, poti fi atent la schimbarile oamenilor. Modificarile de atitudine, stare interioara, comportament, toate arata nivelul in care se afla echipa. Si toate acestea sunt normale la fel cum este normal ca echipa sa fie diferita de la un proiect la altul, de la o perioada la alta.

Diferenta o face modul in care ii ghidezi, felul in care ii ajuti sa se simta intelesi. Momentele dificile pot fi depasite, cei demoralizati pot fi motivati din nou, increderea poate fi construita. Este nevoie de trei  lucruri: implicare, constanta si inca ceva: un consultant care sa aiba rabdarea de a descoperi impreuna cu tine solutia potrivita.

Autori: Radu Vlase                        Andrei Vacaru

 radu vlase              andrei vacaru

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Planificarea în avans a teambuilding-ului: cheia succesului