Despre rolurile in echipa – Modelul Belbin – HPDI

Despre rolurile in echipa – Modelul Belbin

Acum 13 ani cand am cunoscut prima data ceea ce inseamna echipa si munca in echipa, un coleg trainer mi-a facut cunostinta cu testul Belbin. Testul avea sa imi arate rolul meu in echipa. Mi s-a parut interesanta experienta, dar nu am studiat in profunzime ce presupune. Anii au trecut, am interactionat cu diverse dinamici de echipa, dar cumva testul mi-a ramas in minte ca reper.

Am incercat sa inteleg munca in echipa si de ce unele echipe au performante si altele nu. Am inceput sa studiez stadiile de formare ale unei echipe, iar in teambuilding am incercat sa aflu stadiu in care se afla echipa din fata mea pentru a putea face recomandari potrivite pentru o evolutie lina a acesteia. Si asta a functionat.

Pasul urmator a fost sa inteleg dinamica de echipa prin prisma personalitatii fiecarui individ. Am incercat sa ofer raspunsuri legate de ceea ce putem face pe viitor pentru echipa tinand cont de tipul de personalitate al fiecarui membru. Si da, a functionat si asta.

Dar ca sa pot sa completez viziunea legata de echipa si munca in echipa m-am intors la baza, la primul lucru invatat – modelul Belbin. Astfel ca, am invatat ca rolurile in echipe sunt de fapt tendinte comportamentale care se pot schimba si adapta in functie de experienta sau mediu. Un test al rolurilor in echipa va tine cont atat de comportament, personalitate dar si abilitati tehnice.

Metodologia Belbin ne spune ca intr-o echipa exista 9 roluri impartite in 3 zone: zona de Thinking – strategie/viziune, Action – actiune si Social Oriented – relatii.

In zona de Thinking vom gasi ”ganditorii echipei”, cei care se bazeaza pe inovatie si gasire de solutii pentru provocarile in echipa:

  • Plant: este rolul inovator si care poate fi creativ. In echipa il putem folosi ca sursa de noi idei si solutii la solutii complexe (gandeste usor out of the box).
  • Monitor Evaluator: Este rolul analitic al echipei. Ia in calcul toate optiunile si este rational. In echipa este cel mai bun la analizarea problemelor si evaluarea ideilor ce se potrivesc.
  • Specialist: este, asa cum ii spune si numele, cel care are cea mai mare experienta. In echipa el va pastra standardele inalte ale produsului/serviciului nostru si poate gasi solutiile cele mai practice care sa ni se potriveasca.

In aria de Action gasim alte trei roluri si anume:

  • Implementer: este cel care pune in practica ideile noi si care construieste procese practice de implementare si organizare. In echipa acest rol este orientat catre actiune, fiind organizat si eliminand taskurile inutile.
  • Completer finisher: este cel perfectionist, orientat catre o actiune bine facuta, fiind atent la detalii si standarde. In echipa ii plac taskurile care necesita multa concentrare si acuratete.
  • Shaper: este mai orientat catre obiectiv, fiind capabil sa scoata echipa dintr-o zona de confort sau inactiune. In echipa este cel care prioritizeaza taskurile cel mai bine si reusesc sa nu se lase afectat de stres, astfel ca ii place sa conduca echipa.

A treia zona este cea de relatii, o zona importanta pentru o dinamica sanatoasa a echipei. Aici gasim alte trei roluri:

  • Team worker: este empatic si ofera ajutor coechipierilor. Nu ii place conflictul, astfel ca in echipa va fi mediator.
  • Coordonator: este rolul orientat catre obiectiv reusind sa ii motiveze pe ceilalti sa duca taskurile la bun sfarsit. In echipa vede potentialul fiecarui membru si reuseste sa creeze un mediu potrivit de munca.
  • Resource Investigator: este rolul potrivit pentru relationare si comunicare. In echipa va cauta idei si resurse in afara echipei pentru probleme avute.

Fiecare rol are plusuri si lucruri de imbunatatit, insa impreuna cele 9 roluri creeaza o dinamica ce conduce catre performanta. Iar echilibrul rolurilor este dat si de obiectivul echipei. Rolurile lucreaza impreuna bine, dar exista unele care pot intra in conflict prin comportamente duse la extrem. Insa aflarea rolului fiecarui membru al echipai iti da un raspuns legat de dinamica, iti justifica anumite comportamente si iti ofera solutii pentru conflictele aparute.

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Planificarea în avans a teambuilding-ului: cheia succesului