Tango cu parfum de conflict

02 noiembrie 2016 HPDI

Tango cu parfum de Conflict

În activitatea noastră de fiecare zi sunt câteva lucruri de care încercăm, pe cât posibil, să ne ferim. Unele de sâcâie, altele ne influențează treaba la birou. Exemple: răceală, aglomerație, cafea proastă, coleg nervos, probleme, conflicte. Despre ultimele două se vorbește numai între 4 pereți, 2 cafele și sunt menționate în șoaptă precum o maladie sau un fel de Doamne-feri-ală-de-fuge-de-tămâie. Sunt precum virușii din aer. Toată lumea știe că există, dar nimeni nu face nimic. Ne așezăm la masă cu doamna Problemă și domnul Conflict și ne vedem de treabă mai departe.

Să îl „bârfim” azi pe domnul Conflict. Caracteristici principale: escaladare și butoi cu pulbere. Cei mai mulți dintre noi se tem de o situație conflictuală pentru că personalitatea domnului este caracterizată de reproșuri, cuvinte spuse la nervi, feedback-uri negative, generalizări. Toate acestea sunt emoții, iar domnul Conflict e specializat în a le expune în cel mai urât mod cu putință. Păi și ce facem? Îl evităm până când ne lovim de constrângeri pe care nu le mai putem depăși. Iar Conflictul este uneori însoțit și de domnul Orgoliu. Și așa uităm unul dintre cele mai importante lucruri: să fim umani. Uităm că singurul lucru care ne poate apropia sau depărta este emoția. Ne creăm o zonă sigură a noastră, un zid de netrecut, impermeabil la emoții. “Eu nu zic. Păi de ce să zic eu? Eu nu sunt ăla mai mic și mai slab. Să zică altul dacă nu-i convine ceva. Eu sunt bine aici, cât ignor situația. Poate trece de la sine. Și dacă zic ce nu-mi convine, ce rezolv? Oricum nu se va schimba nimic.” Cam asta e atitudinea pe care o abordăm atunci când ne lovim de un conflict.

Și ne ciocnim azi, mâine, poimâine, multe zile la rând de acea persoană, acea situație care ne deranjează și despre care evităm să vorbim. La un moment dat, domnul Conflict cântărește din ce în ce mai mult, ne apasă pe umeri și face un scut puternic față de persoana sau situația pe care o ocolim. Sfatul nostru este să abordați cât mai repede situația. Dar nu destul de repede cât să nu puteți controla emoțiile. Asta pentru că există pericolul ca cealaltă persoană să nu vadă mai departe de ceea ce spuneți în acel moment și cuvintele să rănească pe termen lung. Luați-l pe domnul Conflict de o mână și pe cealaltă persoană implicată de altă mână și discutați. Spuneți ce vă deranjează. Dar cel mai important: cum v-ați simțit într-o anumită situație și cum ați vedea pe viitor un comportament/ acțiune/ discuție mai potrivită viziunii pe care o aveți.

Nu vă feriți să îl dați afară pe domnul Conflict din birou, cameră sau relație. De ce să faceți asta? Pentru că oricum ar fi, inevitabil, la un moment dat, butoiul va exploda, domnul Orgoliu va agita situația și discuția va fi iminentă. Mai devreme sau mai târziu, situația va scăpa de sub control și dificultatea cea mai mare va fi în a exprima ceea ce ne-a deranjat. Mereu vom apela la generalități pentru a masca ce nu ne-a plăcut, de fapt. “Tu mereu/ întotdeauna/ de fiecare dată…” asta vom spune în încercarea de a învinovăți cealaltă parte de o situație care ne-a creat un disconfort sau ne-a înșelat așteptările, când cel mai simplu ar fi să fim sinceri și să punem cărțile pe față. Oricum s-a ajuns la o situație fără ieșire, oricum am depus un efort în a avea discuția, măcar să zicem tot ce simțim și credem, conform viziunii și valorilor noastre.

Și mai e ceva: ține doar de noi să îl îmbrăcăm pe domnul Conflict într-o haină pozitivă sau negativă. Cum tradițional și întipărit în mintea noastră are o conotație negativă din care nu poate ieși nimic bun, uităm că fix acest conflict poate consolida o relație de parteneriat sau una personală. De ce zicem asta? Pentru că într-un conflict se exprimă mai multe sentimente și adevăruri decât într-o declarație de dragoste. Aflăm multe lucruri despre cealaltă parte, știm cum să acționăm pe viitor în relația cu acea persoană și învățăm ceva și despre noi. Mai mult decât atât, poate că până atunci nu ne-am dat seama de cât de valoroasă este cealaltă persoană implicată, cât de profunde sunt gândurile care îl caracterizează până când nu am stat la o discuție față în față cu cărțile pe masă.

Ceea ce vrem să spunem noi este că domnul Conflict se plimbă zilnic printre noi, printre birourile, mașinile, persoanele care ne înconjoară și inevitabil într-o zi se va așeza la aceeași masă cu noi. Sigur se vor spune lucruri urâte, sigur se vor dezgropa situații din trecut și, mai mult, fiecare parte se va asigura că are dreptate. Acesta este primul instinct: când cineva te acuză, să ripostezi. Important e ceea ce faci după ce au fost spuse toate cuvintele rele. Cum ajungi de acolo la sentimentul esențial, cel care a declanșat uraganul? Prin a face un mic pas către celălalt, arătând puțină umanitate, punând degetul exact pe lucrul care l-a deranjat sau situația care l-a rănit cel mai tare. Nu neglijați conflictele și nu le lăsați să crească până când nu mai au nicio cale de scăpare! Abordați situația și creșteți relația cu cealaltă persoană! Până la urmă, la sfârșitul zilei, este bine să fiți împăcați că ați spus lucrurilor pe nume și că nu regretați acțiuni pe care nu le-ați făcut. Și începeți azi prin a-i spune colegului de lângă voi cât se poate de asertiv că ieri v-a deranjat că a făcut o glumă pe seama voastră de față cu ceilalți.

semnatura articol alexandra


Comentarii

Recomandari

Traininguri & Team building-uri: