9 motive pentru care angajatii buni pleaca din companii

13 ianuarie 2016 Laura Voica

Auzim foarte des manageri care se plâng de faptul că cei mai buni angajaţi ai lor pleacă. Plângerilor lor sunt cât se poate de întemeiate, pentru că plecarea unui om valoros determină costuri foarte mari pentru companie iar echipa suferă un dezechilibru.

Managerii tind să dea vina pe orice şi pe oricine atunci când apar probleme cu cifra cu afaceri. Pierd din vedere astfel esența problemei: oamenii nu părăsesc locurile de muncă, oamenii părăsesc managerii.

Vestea bună este că acest lucru poate fi evitat cu uşurinţă. Primul pas ar fi să înțelegem 9 dintre cele mai grave lucruri pe care un manager le poate face şi care aduc demisiile celor mai buni oameni.

1. Suprasolicitarea angajaţilor
Prea multe proiecte duc la epuizarea unui angajat. Este foarte tentant pentru un manager să exploateze cei mai buni oameni, tocmai pentru că are încredere în ei, însă aceasta este una dintre cele mai mari capcane. Aţi fi surprinşi, dar cei mai mulţi angajaţi privesc surmenajul ca pe o pedeapsă pentru perfomanţele lor. O altă capcană este: falsa corelaţie dintre un număr mai mare de ore lucrate şi o productivitate mai mare. O cercetare efectuată de Universitatea Stanford arată ca productivitatea pe oră scade brusc atunci când săptămâna de lucru este mai mare de 50 de ore, iar productivitatea scade şi mai dramatic după 55 de ore de muncă pe săptămână.

Bineînţeles că toţi managerii vor spune, da, de acord, însă nu avem de ales, aceasta este situaţia, angajaţii noştri talentaţi trebuie să muncească foarte mult pentru a duce la bun sfârşit toate proiectele. Nu există altă soluţie! De acord, însă, realitatea este ca angajaţii buni, fiind sufocaţi, vor pleca. O soluţie ar fi ca odată cu creşterea volumului de muncă şi a responsabilităţilor, să crească şi beneficiile pe care acel angajat le primeşte: o mărire salarială însoţită de o nouă poziţie în firma, de exemplu.

2. Managerii nu recunosc contribuţia angajaţilor şi nu îi recompensează
Este ușor să subestimezei puterea unei laude sau a unei aprecieri în cazul celor mai buni angajaţi care sunt motivați intrinsec. Tocmai de aceea managerii trebuie să comunice cu oamenii lor şi să afle cu ce rezonează aceştia cel mai bine (în cazul unora poate fi vorba despre o mărire salarială, pentru alții, funcţionează foarte bine o recunoaștere publică) și apoi să-i recompenseze pentru munca depusă.

3. Managerilor nu le pasă de angajaţii lor
Statistic vorbind, mai multde jumătate dintre angajaţi părăsesc locurile de muncă din cauza relației cu şeful lor. Însă există şi multe companii care se asigură că managerii ştiu cum să găsească un echilibru între latura profesională şi personală în relaţiile cu subalternii. Aceşti manageri sărbătoresc succesul unui angajat şi empatizează cu acesta atunci când trece prin perioade grele. Este imposibil să lucrezi 8 ore zilnic pentru cineva căruia nu-i pasă de nimic altceva decât de productivitate.

4. Managerii nu-şi onorează angajamentele
A face promisiuni oamenilor este o sabie cu două tăişuri, fie îi poţi face foarte fericiţi, fie îi poţi pierde. Când îţi respecţi un angajament, crești în ochii angajaților pentru că dovedești că eşti un om de încredere și onorabil (două calități foarte importante pentru un manager). Dar atunci când nu îţi respecţi promisiunile vei fi privit ca fiind un om nepăsător și lipsit de respect. La urma urmei, în cazul în care managerul nu-şi onorează angajamentele, de ce ar trebui ceilalţi să o facă?


5. Managerii angajează şi promovează persoanele nepotrivite
Angajaţii buni şi muncitori îşi doresc să lucreze cu profesionişti.  Managerii fac o greşeală când nu depun eforturi pentru a găsi oamenii potriviţi. Promovarea unei persoane care nu merita sau care este nepotrivită este o greșeală chiar și mai mare. Este o insultă majoră pentru un angajat bun să lucreze alături de un alt coleg care tot ceea ce-şi doreşte este să fie promovat astfel încât să galopeze pe scara ierarhică.


6. Managerii nu le perimit angajaţilor să-şi urmeze pasiunile
Angajaţii talentaţi sunt pasionaţi. Productivitatea muncii lor şi satisfacţia faţă de locul de muncă apar în momentul în care le oferi posibilitatea să-şi urmeze pasiunile. Însă mulţi manageri vor ca oamenii să lucreze într-o cutie mică. Aceşti manageri se tem că productivitatea va scădea în momentul în care oamenii îşi vor dezvolta sau îşi vor urma pasiunile. Această teamă este neîntemeiată. Studiile arată că oamenii care pot să-şi urmeze pasiunile la locul de muncă, au o stare de spirit euforica. Aceasta duce la o productivitate de cinci ori mai mare decât alte stări.

7. Managerii nu reuşesc să dezvolte abilităţile angajaţilor
Când managerii sunt întrebați despre lipsa de atenţie în relaţia cu proprii angajaţi, ei încearcă să se scuze, folosind cuvinte cum ar fi ” încredere”, „autonomie”  sau „responsabilizare”. Acest lucru este un nonsens. Managementul poate avea un început, dar cu siguranţă nu are un sfârşit. Este responsabilitatea unui manager să găsească constant domenii în care poate îmbunătăţi şi extinde calităţile angajatului. Cei mai talentați oameni doresc să primească feedback constant– mult mai mult decât cei mai puțin talentați – și este datoria managerului să-l ofere. În caz contrar, cei mai mulţi se vor plictisi şi vor fi descurajaţi.

8. Managerii nu reuşesc să valorifice creativitatea angajaţilor
Cei mai talentați oameniîncearcă să îmbunătățească tot ceea ce ating. Dacă nu le va fi permis să îmbunătăţească sau să schimbe anumite lucruri doar pentru că o situaţie este foarte confortabilă, atunci acest lucru îi va face să-şi urască locul de muncă. A pune într-o colivie această dorinţă a lor, va crea limite nu doar angajaţilor ci şi managerilor.

9. Managerii nu reuşesc să provoace intelectual angajaţii
Managerii de succes reuşesc să-şi provoace angajaţii să ducă la bun sfârşit lucruri care la început păreau de neimaginat. Un bun manager nu stabileşte un obiectiv elementar, uşor de îndeplinit, astfel încât la sfârşitul anului să fie sigur că departamentul său şi-a îndeplinit planul. Din contră, aceştia împing oamenii dincolo de zona lor de confort. Există o „mică” completare în cazul acestor obiective măreţe. Managerii buni fac tot posibilul ca acei angajaţi să reuşească. Când oamenii talentați și inteligenți fac lucruri plictisitoare şi uşoare, ei vor căuta alte locuri de muncă care să-i stimuleze intelectual.

 

Sursa: http: www.huffingtonpost.com


Comentarii