Manageri de succes: ce fac acestia diferit?

27 ianuarie 2016 Laura Voica

Satisfacţia la locul de muncă depinde foarte mult de relaţiile pe care le avem cu managerii. Cu toate acestea, în societatea noastră de consum, în care toate lucrurile evoluează atât de rapid, managerilor nu le este întotdeauna clar ce ar trebui să facă astfel încât să creeze un mediu plăcut la job şi să aibă angajaţi mai fericiţi. Din experienţele noastre am întâlnit totuşi câteva practici comune care ar putea fi de real folos managerilor pentru a conduce cu succes o echipă.

Gestionați persoane, nu echipe. Ne  trăim viaţa pe fast forward şi suntem constant sub presiune. Este ușor să uităm că angajații sunt indivizi unici, cu interese, abilităţi, obiective și stiluri de învățare diferite. Tocmai de aceea este extrem de important să personalizăm interacțiunile cu ei. Încercaţi să fiţi cât se poate de disponibili pentru a purta conversaţii cu fiecare în parte. Dezvoltaţi un plan de dezvoltare adaptat nevoilor lor individuale. Iar când vine vorba de promovare, luaţi în calcul ambiţia, talentul şi abilităţile fiecărui individ. Uitaţi de şabloanele generale în care toţi ar trebui să se încadreze pentru a putea promova. Lucram cu oameni, nu cu roboţi. Ne dorim oameni care să înveţe cum să gândească nu ce să gândească.

Oferiţi angajaţilor un scop. Majoritatea oamenilor îşi caută menirea şi scopul în ceea ce fac. Astăzi nu mai putem separa atât de concret viaţa personală de cea profesională. Nu putem să îmbrăcăm haina job-ului timp de 8 ore şi apoi să ne întoarcem în mediul nostru şi să facem ceea ce ne place, ceea ce ne împlineşte. Mulţi angajaţi vor să producă o schimbare, vor ca munca lor să facă o diferenţă. Iar la acest sentiment de împlinire, contribuie şi managerul lor. Nu te poţi baza numai pe motivaţii exterioare pentru a creea acest sentiment, cum ar fi bonusuri sau alte benficii extra salariale. Managerul trebuie să-i inspire cu o viziune, să le stabilească obiective îndrăzneţe şi să le acorde încredere.  Oferă-le  un scop clar care să-i motiveze, stabileşte-le aşteptări mărețe și transmite-le că pot realiza orice.

Concentrați-vă pe feedback. Un sondaj din 2013 efectuat de Societatea pentru Managementul Resurselor Umane a managerilor din SUA a constatat că numai 2% dintre manageri oferă feedback constant anagajatilor. Doar 2%! Mulţi manageri se limitează la revizuirea performanței semestrială sau anuală. Iar atunci când angajaţii primesc feedback, importanța acestuia este mult diminuată deoarece se amestecă cu discuţiile despre planul de compensare şi promovare.

Ce puteţi face? Stabiliţi săptămânal întâlniri one-to-one cu angajaţii voştri şi oferiţi-le feedback. Oferiţi-le un feedback clar şi obiectiv. Nu le tăiaţi aripile, oferiţi-le independență  şi încurajaţi-i să aibă inițiativă.

Ascultaţi. Angajații tind să fie mai fericiţi atunci când se simt liberi să contribuie cu idei noi și să preia inițiativa iar majoritatea managerilor vor astfel de oamenii în echipă. Şi totuşi de ce nu se întâmplă acest lucru? Pentru că de obicei, managerii îşi susţin foarte mult propriile idei, ca să nu spunem că le impun. Atunci angajațul se întreabă: „De ce să mă mai obosesc să vin cu idei noi când șeful are deja nişte idei fixe?”

Cei mai buni lideri ascultă foarte mult, adică ascultă activ. Ei înşiră problemele și provocările, apoi pun întrebări astfel încât toată echipă să poată veni cu soluţii. Inovaţia şi iniţiativa sunt recompensate.

Fiţi consistenţi. Cine s-ar simţi în siguranţă cu un manager care astăzi spune ceva şi în ziua următoare face altceva? E greu să te simţi motivat atunci când lucrurile sunt imprevizbile şi într-o continuă schimbare şi nu ai nicio perspectivă.  Deci, fii consecvent în stilul de management, viziune, așteptările angajaţilor, feedback și deschiderea la ideile noi.

Nu există un anumit comportament model pe care să-l aibă un manager şi care să garanteze fericirea angajaţilor, însă aceste cinci practici pe care le-am prezentat mai sus, vă vor ajuta să aveţi o retenţie mai mare a membrilor unei echipe şi de asemenea vor ajuta la creşterea prductivități acesteia.  Mesajul cheie este să acordaţi atenţie fiecărui angajat. Da, necesită mai mult timp şi este un proces consumator să acorzi feedback constant, să porţi discuţii dese cu fiecare angajat, să le construieşti încrederea, să le oferi viziune şi să le asculţi ideile. Este mult de muncă? Cu siguranţă, da! Însă merită!

 

Sursa:  hbr.org


Comentarii